Hur ska man bete sig när det är stiltje i samhället?

Av Sati Bacchus, ICF Master Certifierad Coach, MCC

Nu har vi ju levt med denna pandemistiltje med våra närmaste, vårt samhälle och världen i snart ett år och ännu har vi inget slutdatum att se fram emot. Självisolering, vaccinationer och generella nedstängningar till trots så är det ingen som vet när den här pandemin kommer att klinga av och låta oss skapa en ny värld bortom detta.

Att hitta personliga sätt att hantera det som kan underlätta vardagen nu och så länge det behövs framöver kan vara det som behövs för att hålla ut i längden. Genom att hitta dina sätt att må väl trots omständigheterna lägger du grunden för det som kallas för självledarskap, vilket tipsen nedan syftar till att inspirera dig att stärka.

Förbättra din energi

Något som vanligen händer med oss människor när det är stiltje är att vi upplever att vi tappar energi. Mindre energi kommer från om vi har mindre att göra (privat eller arbetsrelaterat) och att vi rör oss mindre fysiskt. Det berör oss både fysiskt och psykiskt.

Att ha nedsatt personlig energi till vårt förfogande kan yttra sig på två sätt:

  1. Du kan känna dig uttröttad, slöare, och mindre motiverad än tidigare, kanske inte hela tiden men ibland. Det kommer stunder när du känner dig uttråkad då du dövar dig med skärmtid, mat, dryck eller andra distraktioner och tröskeln känns högre för att göra saker som du tidigare gjorde per automatik innan pandemin slog till.
  2. Det kan kännas som du har mer energi för du känner dig rastlös, lättirriterad, stressad, orolig och/eller har svårt att koncentrera dig emellanåt. Det är ditt psykes sätt att försöka skapa energi som inte är där. Det försöker vara hjälpsamt och varva upp dig men det slutar med att du fylls av mindre behagliga känslor än när du på riktigt mår bra och har en mer välbalanserad energi.

Om du känner dig förhållandevis neutral och det är inte så stor skillnad för dig från hur det var innan Corona och Covid så är det toppen. Då kommer den här artikeln förmodligen inte göra så stor skillnad för dig, men kanske kan du ändå hämta något.

Vad ska du då göra för att förbättra hur det känns om du känner igen dig i 1:an eller 2:an, eller om du kanske till och med pendlar mellan dem två? Läs igenom artikeln och se vad du fastnar för. Och kom ihåg, det är inte det som du gör en gång som gör skillnad, det är det som du väljer och sedan gör på regelbunden basis som förändrar ditt liv. Så välj klokt och kanske en mindre detalj som du provar i en månad och sedan utvärderar innan du lägger till något mer.

Gör det du tycker om

När reflekterade du på djupet kring vad du tycker om sist? Jag menar inte de ytliga kroppsliga impulserna som vi alla får varje dag, som vad vi ska stoppa i munnen härnäst, utan vad som verkligen ger dig glädje och tillfredsställelse som du ändå inte gör eller gör alldeles för sällan.

Mitt tips när det gäller den här kategorin är att verkligen våga vara ärlig med dig själv. Ge dig tid (minst en timme, gärna längre) att fundera djupt och skriv ner svaren. Eller ta hjälp av en partner, vän, kollega eller coach som hjälper dig genom att fråga och ge dig tid att hitta dina svar. Även om det bara blir en sak på listan så lovar jag att det ger positiv energi att gör vad du kan för att införliva den saken i din vardag, oavsett vad det är.

Nästa tips kan också hjälpa dig börja fundera.

Skapa ett personligt projekt

Många människor i samhället har nu fått en till flera timmar mer per dag på grund av hemarbetet, när de slipper pendla dagligen till jobbet. Om det är så för dig, vad fyller du den tiden med?

Kanske har du länge gått och närt en tanke om att skapa eller göra något, vad som helst, då är nu en bra tid att påbörja projektet. För att ge dig lite inspiration så är saker som många människor drömmer om:

Bättre hälsa – att träna fysiskt eller mentalt, äta mer eller mindre av något, utvecklas personligen är alla saker man kan göra projekt av

Bättre boende – tex renovera, möblera om, hitta smartare lösningar, städa ur och organisera om någonstans

Skriva en bok – många av oss när på den drömmen och då kan börja skriva artiklar eller noveller vara en god start

Starta eller förbättra företag – små steg tar dig närmare din dröm än inga alls, även om du är i en väldigt utsatt bransch finns ofta saker som kan göras om du är kreativ

Resa – ligger på is just nu, men det går till exempel att göra en visionstavla och planera för framtiden

Gemenskap – att ta initiativ till kontakt, även om den blir på telefon eller online, är viktigt för välbefinnandet.

Den berömda coachen Tony Robbins har hört sägas:

Skapa ett meningsfullt projekt! Det ger dig större problem att brottas med och dina andra problem kommer kännas mindre viktiga eller falla bort.

Som ytterligare inspiration får du en fråga som jag ibland ställer som coach:

Vad kom du hit till den här världen för att göra?

Njut av dina pauser

Även om jag just kom med tipset att fylla din tid med ett meningsfullt projekt så är det viktigt att också ta pauser i och mellan göranden för att få ditt sinne att slappna av emellanåt.

En del människor tar alldeles för lite pauser. Det är dem som är stressade, ofta på gränsen till utmattning. Andra människor tar för långa pauser. De tänker att de ska pausa en liten stund och sedan kommer de på att de faktiskt höll på med något en bra stund senare. Då har pausen ofta hunnit bli något annat än avslappning! Vilket håll har du tendens att dras åt?

Jag använder ofta ett ordspråk som bara gör sig på engelska:

We are human beings not human doings.

Att pausa och göra ingenting, själv eller tillsammans med andra är något som är viktigt att införliva i vårt varande, det var något som jag lärde mig under de många år jag arbetade som yogalärare. Att om vi gör några bakåtböjar så behöver vi balansera upp oss med en eller ett par framåtböjar för att det ska kännas bra i kroppen när vi är klara. Samma sak med arbete och pauser. Vi behöver balansen mellan båda två.

Och en liten brasklapp: att göra ingenting är inte detsamma som att scrolla på mobilen eller titta på tv. För att kunna få till en paus som verkligen gör skillnad behöver vi skola vårt sinne till att klara av att vara i icke-görande. Alla former av mindfulness/medveten närvaro är bra, som att sitta en stund i stillhet och bara dricka en kopp te, att titta ut genom fönstret eller vara i naturen.

Träna dig själv att njuta av pausen. Om du inte slappnar av i både kropp och sinne av så är det ingen riktig paus.

Förändra dina rutiner

Väldigt många framgångsrika personer vittnar om att de är mer effektiva och mår bra av att ha en positiv morgonrutin. Börja med bara en eller ett par korta saker som du kan starta med redan imorgon. Många inkluderar följande förutom hygien, kläder och frukost:

  1. Gå upp tidigare än du brukar
  2. Dricka ett stort glas vatten, gärna med pressad citron i
  3. Inte ha mobilen i sovrummet och vänta med att titta på den
  4. Göra någon form av rörelse – stretcha, hoppa, ett kort träningspass
  5. Meditera – sitt i tystnad en kortare eller längre stund
  6. Skriva en tacksamhetslista – vad är du tacksam för just i stunden
  7. Ta en kalldusch – väldigt uppfriskande om du vågar

Att du har gjort ditt dagsschema dagen innan gör att du direkt kan hoppa in i arbetet och göra det som är viktigast eller jobbigast först. Då är det gjort och sätter tonen för resten av dagen. Skriv också gärna upp när du ska pausa och håll dig till det.

Kvällsrutiner – att ha en paus mellan skärmtid och sovtid är en bra idé. Det hjälper din hjärna att varva ner så att sömnen kommer lättare och blir djupare. Ett alternativ är att använda ett filter som gör din skärm gulare ju senare det blir på kvällen. Titta under din skärms inställningar om det finns något blåljus- eller nattljusfilter att slå på.

Ät näringsrikt

Det kanske låter som ett överflödigt tips, men som ordspråket säger – vi blir vad vi äter! Det borde inte komma som någon nyhet att det du äter kan fylla dig med olika slags energi. Snabbmat, godis och mycket kaffe skapar en slags energi, medan långsamma kolhydrater, grönsaker, frukt och protein skapar en annan.

Det är i slutändan du som väljer vad du väljer att ge din kropp för näring och för att det inte ska kännas alltför betungande så kom ihåg den gyllene regeln om 80/20 (som kan användas på många olika sätt). Det du gör till 80% kommer att påverka dig mer än det du gör till 20%.

Håll dig i form

Att träna både fysiskt och mentalt har jag nämnt innan men det är så viktigt att jag också gett det den egen rubrik. Det är kanske det allra viktigaste vi kan göra när det är stiltje runtomkring oss, att inte helt och hållet falla in i att vara i stiltje själva.

Jag tror att de flesta av oss vet att det gör skillnad och att vi mår bättre när vi gör någon form av rörelseträning, och många vet även att mental träning gör skillnad för toppidrottare, även om vi inte provat själva. Om vi ännu inte hört om detta finns det massor av forskning som visar på sanningen i båda påståenden ovan.

Våra fysiska kroppar är gjorda för rörelse och om du hittar på något som passar just din kropps förutsättningar så se till att införliva det i din dagsrutin när det passar bäst. Kanske är det på morgonen innan dagens arbete, kanske som ett avbrott mitt på dagen så att du kan gå ut och passa på att få lite dagsljus, eller så fungerar det bättre på eftermiddagen eller kvällen. Du väljer både när och vad du vill göra.

Att hålla dig i form mentalt är tex genom musik, läsning, hjärngympa som tex sudoko och liknande hjälper också till att hålla ditt sinne aktiverat och i god energi.

Om du bara gör en sak från den här artikeln så är mitt starka tips att öka på din fysiska rörelse i vardagen – det är även bra för din mentala hälsa.