5 tips för att leva i ovisshet

De flesta människor lever sitt liv på en glidande skala mellan visshet och ovisshet. Vi skräms av den ände vi inte är vana vid och stimuleras av den ände vi föredrar. Paradoxen är att vi behöver båda. Tony Robbins pratar om visshet och ovisshet som två av våra grundläggande behov som människor. Vi har behov av att känna oss tillräckligt trygga för att våga ge oss ut i ovisshet och finna den stimulans som går att få där. Men det är lättare sagt än gjort.

Här kommer några tips som kan hjälpa dig på vägen om du upplever att den här ovissa tiden vi lever i just nu tär på dig och ditt sinne.

1. Fokus på det du kan kontrollera

I många av mina klientsessioner introducerar jag det verktyg jag kallar ”kraftzonen”. Det visar var gränserna går för det som vi kan påverka och det som inte går att kontrollera.

Din kraftzon är det som du har makt och kraft att påverka på egen hand. Det innebär att om du fokuserar på det du kan kontrollera, dvs det som du bestämmer själv över så kommer du klara av både att få mer gjort och känna mindre frustration kring det du gör.  

2. Planera tydligt och håll dig själv ansvarig

Vad det än är du behöver göra så blir det enklare om du planerar det genom att skriva ner det, tidsätta det och boka in i ditt arbets- eller dagsschema. Planera bara saker som är i din kraftzon att planera, det som ska göras med andra skriver du separat.

En av anledningarna till att coaching fungerar så bra är att en coach hjälper dig att hålla dina löften till dig själv. Du får, i samma ögonblick som du uttalar dina intentioner och planer för någon annan, någon att vara ansvarig mot. Det stärker den delen av oss som vill ”se bra ut” gentemot andra och vi blir mindre benägna att skjuta upp och undvika.

Du kan uppnå samma eller liknande effekt genom att skaffa dig en egen ”accountability partner” (på svenska ungefär ”partner att vara ansvarig mot”). Välj någon som du känner både respekt för och tillit till för bästa matchning. Ni bestämmer sedan själva hur ofta ni ska höras och stämma av med varandra. Att ni skapar en struktur motverkar också en del av de jobbiga känslorna kring ovisshet.

3. Var öppen för flera möjligheter

När ovisshet råder så kan det såklart vara svårt att planera vissa saker. Gemensamt för världen just nu är ju att de flesta av oss inte kan planera in vår nästa utlandsresa, veta när vårt nästa uppdrag ska komma in eller veta när vi kan hälsa på hos den där äldre släktingen.

Då kan det vara upplyftande att istället titta på de möjligheter som kan öppna upp sig framöver. Istället för att planera en specifik resa, fundera på vilka inslag du skulle vilja ha när du ger dig iväg till nästa resmål och dröm dig bort i dem. Skriv ner dina önskemål kring ett önskat kommande uppdrag och se vilka steg som är möjliga att ta redan i nuet och kanske planera tillsammans med släktingen i telefon hur ni ska ha det när ni så småningom kan ses.

Kanske blir det som du föreställer dig eller så kanske det blir ännu bättre – var öppen för det och se! 

4. Titta på dina framsteg

Rädsla för ovisshet kommer oftast av att vi riktar blicken för långt framåt. Vi blickar in i ovissheten och skrämmer upp oss själva med oro kring den. Det är lätt att glömma att vi ALLTID lever med ovisshet!

Många komponenter i våra liv är osäkra. Om vi kör bil så är trafiken aldrig förutsägbar. Hälsa är inte självklar, även om de som har tonåringar omkring sig (som jag) kan komma ihåg hur odödlig man kände sig i den åldern.

Att istället vända blicken till det som nyligen blivit gjort är ett bra sätt att tackla oro för framtiden. Vad har du fått gjort den senaste veckan? Har du gått upp, klätt på dig och lagat mat? Det kanske låter banalt, men det visar att livet pågår som vanligt och att dagarna faktiskt flyter på…

Titta också gärna på var du var för en eller tre månader sedan och se var du står idag. Gör ditt bästa att klappa dig själv på axeln för de framsteg du gjort. Då stärker du de inre delarna av dig som vill hjälpa dig att lyckas framåt på liknande sätt.

5. Praktisera mindfulness

Mitt sista tips är att träna din anpassningsförmåga genom att försöka leva var stund som om den var det mest värdefulla du har – för det är den ju! Vi har egentligen varken ett förflutet eller en framtid, de existerar alltid bara i vårt huvud. Att vi alltid bara rör oss i ett enda långt nu och när det verkligen landar i oss som sanningen så infinner sig ett sällsamt lugn.

Jag kallar det här sättet att vara för att leva från sin inre observatör. Observatören är en neutral plats inuti som varken värderar eller dömer det som pågår. Ju mer vi tränar den, vilket vi gör med all form av mindfulness träning, desto mer hjälper vi vårt sinne att befinna sig i ett fokuserat lugn.

Bra och enkelt är att prova andningsövningar, guidade meditationer och alla former av avslappning.